سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به سوی آینده سبز

نبوی همچنین از ابراز نارضایتی امام از دولت به خاطر انحصاری کردن فعالیت های اقتصادی کشور توسط دولت یاد کرده با اشاره به صحبت های امام در همان دوران جنگ مبنی بر لزوم مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی می گوید:
« من نظرات امام را درباره اقتصاد تهیه کرده بودم که از جمله موارد آن یکی این بود که کارهایی که مردم می توانند بکنند، دولت انجام ندهد. در دوران وزارت که ما خدمت ایشان می رسیدیم، هشداری به دولت آقای مهندس موسوی دادند که " من (امام خمینی ره) بارها گفتم که مردم در کارها مشارکت کنند اما این اتفاق نیفتاده است" اما شرایط جنگی شرایطی بود که کنترل دولت، عدم تضعیف دولت و اینکه دولت دغدغه ای نداشته باشد تا اینکه کاملا جنگ را تدارک کند، این برای امام اصل مهمی بود».
مقام معظم رهبری در سال گذشته (1387) در جمع دانشجویان شیراز در رد این دیدگاه غلط سوسیالیستی در اقتصاد و برنامه ریزی بر مبنای آن در دهه اول انقلاب فرمودند:« در دهه اول، پیشرفت را بسیاری از انقلابیون در الگوی چپ؛ چپ دهه شصت؛ یعنی الگوی گرایشمند به سوسیالیسم می دیدند. هرکس هم مخالفت می کرد، یک تهمتی، لکه ای، چیزی متوجهش می کردند. یک عده ای از مسئولین، دست اندرکاران، فعالین عرصه کار در جمهوری اسلامی نگاهشان نگاه حاکمیت دولت و مالکیت دولت بود؛ خوب، این نگاه، نگاه غلطی بود. نگاه به پیشرفت کشور از زاویه ی دید تفکر شرقی سوسیالیستی چپ محسوب می شد؛ این غلط بود. البته غلط بودن این خیلی زود فهمیده شد، حتی آن کسانی که آن روز مروج همین دیدگاه بودند، ناگهان صد و هشتاد درجه برگشتند! آن افراط به یک تفریط حالا تبدیل شد.»
اختلاف نظرهای اقتصادی پس از جنگ به اوج خود رسید. گروهی از همفکران نخست وزیر معتقد بودند ملت به سیاست های اقتصاد کنترل شده خو گرفته و برای تداوم آن آماده است مردم به مصرف کم، ایستادن در صف ها و گرفتن کالای کوپنی و امثالهم عادت کرده و با تداوم همان سیاست ها می توان اقتصاد کشور را کنترل کرد. نظر دومی نیز در جامعه مطرح بود که اجرای سیاست های گذشته در شرایط غیر جنگی شدنی نیست به نظر آنها سیاست های اقتصادی همراه با ریاضت را مردم، تنها به دلیل جنگ و ضرورت حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور تحمل می کردند. این اختلافات که ریشه در سالهای گذشته داشت منجر به استعفای ناگهانی مهندس موسوی در شهریور 67 از نخست وزیری شد، که البته با نامه حضرت امام و مخالفت ایشان مهندس موسوی به کار خود ادامه داد.  


ارسال شده در توسط